Kiemelt hírek Szentes Térség

A vasúti járatok csökkentése még nem teljesen lezárt ügy

Az elmúlt napokban Olvasóink közül többen is foglalkoztak a térségünket is érintő „vonat járat ritkításokkal” – amiből azt szűrtük le, hogy többeket is érint, véleménynyilvánításra sarkall.

A beérkezett vélemények közül néhány:

* foglalkozzanak a Szentes és környékét érintő drasztikus és ÉRTELMETLEN vasúti járatritkítás ügyével

* Fel lehetne tenni a kérdést a polgármesternek és az országgyűlési képviselőnek, hogy ők csatlakoznak-e az ország több pontján létrejött, vasúti mellékvonalak leépítése elleni intézkedési táborhoz, amiben vannak polgármesterek, képviselők stb.

* Mivel tudják garantálni, hogy ez tényleg csak ideiglenes, (nyárra) tervezett járványügyi menetrend, és nem egy “bújtatott” 2007-es, 2009-es bezárások újabb állomása?

* Sajnos évtizedek óta ugyanaz a kotta: nincs perspektíva a fejlesztésre, kormányoktól függetlenül csak az elvonás, bezárás a vasúti mellékvonalak sorsa.
És még lehetne sorolni a felvetéseket, ezért a ’háttérben’ el kezdtünk foglalkozni a témával.

Beszélgettünk a város polgármesterével a témában tapasztaltakról, talán ennek is köszönhető a július 2-i, ez ügyben szervezett lakossági fórum.

Felvetettük Farkas Sándornak, a térség országgyűlési képviselőjének az ügyben kialakult és fokozódó elégedetlenséget. Kérte, hogy írásban is rögzítsük tapasztalatainkat és kéréseinket – ez megtörtént.

Ahogy előzetesen ígérte a képviselő, az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak továbbította levelünket.

Itt a szakminisztérium válasza (teljes terjedelemben):

A közösségi közlekedési hálózaton a járványhelyzet jelentősen visszavetette az utasforgalmat, ezért 2020. június 6-tól több vasútvonalon ideiglenes járványügyi menetrend lép életbe, a járatok egy része helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat. A változások a vonaton utazók nagyjából 4 százalékát érintik.

A járványhelyzettel kapcsolatos veszélyhelyzeti intézkedések következtében a MÁV-START belföldi utasforgalma 2020. március 15. és május 15. között körülbelül 70 százalékkal maradt el a tavalyi év azonos időszakának teljesítményétől, a nemzetközi forgalom pedig minimálisra csökkent. Egyelőre bizonytalan, hogy mikorra közelíti meg az utasszám a koronavírus-járvány előtti időszakban mért adatokat.

A korlátozások fokozatos feloldása, a védekezés új szakasza lehetővé teszi a vonat- és buszközlekedés újjászervezését. Az ideiglenes járványügyi menetrendek kialakítása során figyelembe veszik az utazóközönség változó igényeit: az országos fővonalakon a vasút biztosít gyorsabb és versenyképesebb eljutást, ehhez igazodva az autóbusz-hálózat térségi ráhordó szerepe növekszik.

A vasúti fővonalakon elvégzett vagy jelenleg is zajló, több mint ezermilliárd forintos fejlesztéseknek köszönhetően a párhuzamosan futó távolsági buszjáratok pedig több viszonylaton csökkenthetők, megszüntethetők.

Június 6-tól egyes vonalszakaszokon a járatok egy része helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat, bizonyos viszonylatokon pedig a párhuzamos utakon közlekedő helyközi buszjáratokkal lehet majd utazni. Az utasok kiszolgálását az autóbuszok a korábbival megegyező vagy jobb színvonalon biztosítják. Az előírt védőtávolság a buszokon is betartható, hiszen a viszonylatokon közlekedő vonatok átlagos utasforgalma nem éri el a 10 főt, 11 vonal esetében pedig legfeljebb 2 fő. A regionális közlekedésben alkalmazott ideiglenes járványügyi menetrend az összes vasúti utas 4 százalékát érinti.

A vasúttársaság folyamatosan figyelemmel kíséri a pótlóbuszok és a párhuzamos útvonalakon közlekedő helyközi buszjáratok utasforgalmát, szükség esetén a megrendelővel közösen felülvizsgálja a menetrendet, és rugalmasan alakítja a biztosított kapacitásokat.

Az ideiglenes járványügyi menetrendek bevezetése lehetőséget teremt arra, hogy a felszabaduló vasúti jármű és állományi kapacitásokat a MÁV a fővonali közlekedésre csoportosítsa át. A regionális közösségi közlekedés egységes menetrendjének kialakítása mellett a későbbiekben bevezethető az egységes és átjárható jegyértékesítési rendszer is.

Naponta egy vonatpár közlekedik június 6-tól, a többi vonat utasai a vasúttal párhuzamos útvonalon közlekedő helyközi buszjáratokkal utazhatnak:
Szentes–Orosháza (147-es vasútvonal)

Naponta két vonatpár közlekedik, a többi járat helyett pótlóbuszok járnak a következő szakaszokon június 6-tól:
Szentes–Hódmezővásárhely (130-as vasútvonal)
Kiskunfélegyháza–Szentes (147-es vasútvonal)”

Hát itt tartunk.

Szerintünk az ügy nem reménytelen, a minisztérium leveléből idézve: „ A vasúttársaság folyamatosan figyelemmel kíséri a pótlóbuszok és a párhuzamos útvonalakon közlekedő helyközi buszjáratok utasforgalmát, szükség esetén a megrendelővel közösen felülvizsgálja a menetrendet, és rugalmasan alakítja a biztosított kapacitásokat.”

Érdemes elmenni tehát a szentesi fórumra (július 2. 16.00. Városháza díszterme), és konkrét javaslatokkal, elképzelésekkel segíteni a sokak számára elfogadható megoldást.

 

Vélemény, hozzászólás?