Hírek Kiemelt hírek Szentes

Aki tanítás közben tanult meg tanítani

A május 16-án megtartott Szentesi Szalon vendége a szegvári születésű, dr. Kosztolányi József, a Szegedi Tudományegyetem docense, matematika-fizika szakos tanár volt.
Az est házigazdája, Szebeni Zoltán miután tisztázta a személyes kapcsolatukat (elsősorban a vendég édesapjával), a Szentessel szomszédos községben eltöltött gyermekévekről faggatta.
Számára, a választott hívatása szempontjából döntő jelentőségűnek mondta a Szegvári Általános Iskola alsótagozatán szerzett ismereteit, élményeit – kiemelve Pusztai János igazgató bácsi tanítói tevékenységét.
Persze az akkori szentesi Köztársaság téri (ma Szent Erzsébet) Általános iskola felsőtagozata is nagy nyomot hagyott benne. Itt Horváth Ilona és Dancsó János pedagógusokat említette meghatározónak. A tanárnő a színjátszás felé, a tanár úr a tanulás, és a reál tantárgyak irányába orientálta.
A középiskolát a szegedi Radnóti Miklós Gimnázium matematika tagozatán abszolválta, de nem volt “egyszerű”. Ugyan kiválóan tanult, de esténként a színjátszásnak (is) élt, ezért nem volt könnyű a kollégiumban maradni…
De sikerült végig csinálni a négy évet, jött a szegedi egyetem, ahol matematika-fizika tanári szakon végzett. Már az egyetem utolsó évében visszahívták a Radnótiba tanítani….
Egyetemi diplomájával is a Radnóti gimnáziumban tanított – 24 évig. Erről, összegezve azt mondta: sok okos gyerek között élmény volt dolgozni, “tanítás közben tanultam meg tanítani”. Jelenleg egyetemi docens az SZTE TTIK-n.
A beszélgetés során részletesen kitértek a tankönyvkiadásra is, hiszen több mint 20 matematikai kiadvány, könyv fűződik a nevéhez. Még napjainkban is ír -szerzőtársaival – újabb tankönyvet.
Természetesen beavatta a jelenlévőket a szegedi amatőr színházi élet mindennapjaiban, örömeibe, bánataiba, élményeibe…
Végezetül szóba került a heurisztikus módszer a heurisztika fogalmának gyakorlati része. Mind ehhez neki is van némi köze. Ez módszerek és technikák halmaza, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy megtaláljuk és megoldjuk a problémát. Ahol az optimális megoldás megtalálása lehetetlen vagy nem célszerű, a heurisztikus módszerek felhasználhatók a kielégítő megoldás megtalálásának felgyorsítására.
Mivel a vendégnek sok ismerőse is megjelent a Szalonban, ezért a beszélgetés – további beszélgetéssel zárult.

Vélemény, hozzászólás?