Csongrád Hírek Kiemelt hírek

Minősített KIP-es iskola lett a Széchenyi

Három évre elnyerte a Minősített általános iskola címet a Csongrád és Térsége Széchenyi István Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium a Komplex Instrukciós Programban (KIP). Az országban 14 iskola rendelkezik ilyen minősítéssel a programban részt vevő mintegy 50 intézmény közül. Ez az elismerés felelősséggel is jár, hiszen nemcsak a mindennapi munkát kell végezni, de példát mutatva népszerűsíteni is ezt a többi között a felzárkóztatást, az együttműködést, a kommunikáció fejlődését elősegítő módszert.

2014.ben a Mentorháló 2.0 program keretében tartott előadást Csongrádon dr. K. Nagy Emese a Komplex Instrukciós Program országos bázisintézményének, a Hejőkeresztúri IV. Béla Általános Iskola igazgatója. Ezután Váradi Gáborné, a CSTÁI intézményvezetője és helyettese, Csüllögné Balogh Judit pedagógus továbbképzést szervezett, a kollégákkal Budapesten ismerkedhettek a módszerrel. 2016-ban kapott a Széchenyi István Általános Iskola lehetőséget 7 másik Csongrád megyei iskolával együtt, hogy a Vodafone támogatásával kipróbálja a KIP-et, ugyanis a digitális eszközhasználat is része ennek az oktatási módszernek: az okostelefont, számítógépet információszerzésre is használják a gyerekek. A KIP-nek köszönhetően fejlődik a diákok kommunikációs készsége, a szociális kompetenciája – a másik iránti tolerancia, empátia ­–, könnyebben tanul és jobban boldogul az életben.

A módszert a tantestület 100 százalékának kellett vállalnia, mert ez csak így hatékony, hiszen a gyereknek hetente legalább 2-3 alkalommal kell ilyen órán részt venni. Mindenki a képességeinek megfelelő feladatokat kap, így nincs lemaradás. Ezt a kötelezettséget mindenki vállalta a Széchenyiben, és többen már olyan sikeresen alkalmazzák is a módszert, hogy már a kollégáknak is tudnak segíteni, mentorálni tudják a többieket. Ezeken az órákon nincs egyes és ötös, csak képességek szerinti feladatadás van és dicséret.

  1. decemberében kapta meg az iskola a Minősített KIP-es általános iskola címet 3 évre, ez azt jelenti: mentorpedagógusokat kellett megnevezniük, hogy az érdeklődő iskolák pedagógusainak át tudják adni a módszert. Váradi Gáborné nem titkolt célja, hogy a KIP-et megismerjék és alkalmazzák a város valamennyi általános iskolájában, ezt azonban nem lehet kötelezővé tenni, ezt a pedagógusoknak maguknak kell elfogadni. A tankerülettől ehhez minden támogatást megkapnak. Kecskemétről, Szegedről vannak már érdeklődők, illetve a pedagógusképzésben is tervezik a program megismertetését.

A KIP-es módszer többletfeladatot ró a tanítóra, tanárra. Hosszabb felkészülést követel egy ilyen óra, mint egy hagyományos, már szinte rutinból megtartott foglalkozás, azonban eredményesség szempontjából szinte összehasonlíthatatlan. A gyerekek felszabadultan dolgoznak, szinte észre sem veszik, hogy tanulnak, nincsenek fegyelmezési problémák. Nyílt végű kérdésekkel vezetik a pedagógusok a gyerekeket a megoldáshoz, ez azt jelenti, hogy nem csak egy jó válasz van a kérdésre, mint a hagyományos oktatásban. Sok a fejlesztő, logikai játék, amely a személyiséget is fejleszti.

Aki szeretné megismerni a módszert, látni szeretné, hogyan zajlik egy ilyen óra, megnézheti, hiszen a Széchenyi István Általános Iskolában minden hónapban tartanak bemutató foglalkozásokat. A következőre január 17-én várják az érdeklődő szülőket és pedagógusokat.

Vélemény, hozzászólás?